Nyårskrönika 2015

2015 är snart slut och man kan blicka tillbaka på ett år som varit tämligen händelserikt ur vego- och miljöhänseende. På sätt och vis både ett klimat- och vegotoppår!

Under året har vi kunnat se ett ökat intresse och engagemang för miljöfrågor. Man har kunnat glädjas åt att butiker har ökat sitt vegetariska utbud. Det är inte längre en svår uppgift att få tag på vegetariska och veganska recept, produkter eller inspiration. Det har kommit ut flera bra böcker, en som fick särskilt fin recension av Vego Eco är en av de som kom ut i slutet av året, Hjälp! Veganer på middag.

Vegetariska produkter

Att tillverkare kommer med nya produkter hjälper förstås till, det krävs givetvis att både butiker och leverantörer bidrar. Under året kom Quorn med hett efterlängtade produkter utan äggvita, likaså Hälsans Kök. Att göra produkterna helt veganska borde numer vara självklart, att gå bara en bit och därmed göra det krångligare känns långsökt. Det är svårt att hålla reda på vilka produkter man kan äta och inte. I alla fall för den som inte alltid väljer att äta vegetariskt eller veganskt. Ska man be någon om att köpa en produkt blir det då enklast att tipsa om de märken som man vet blir rätt oavsett vilken produkt som än köps, som t.ex. Anamma vars hela sortiment är veganskt.

Anamma filéer

Vegofiléer från Anamma kom tillbaka under 2015

Hälsa

Gällande kost så kom det under året även en annan minnesvärd händelse och det var hälsolarmet att kött orsakar cancer. Kött är dåligt för hälsan och är även en av de värsta miljöbovarna vi har omkring oss så låt oss gå vidare till 2016 med inställningen att kraftigt skära ner på köttintaget. Välj helst andra alternativ, känner du att du någon gång måste ha lite kött (?!), köp då svenskt.

I spåren av detta larm och den ökade klimatmedvetenheten har man sett ett ökat engagemang även från företag man annars nog förknippar främst med kött. Max blev ett fint föredöme när de presenterade en ny meny där man femdubblar sina vegetariska rätter. Sista veckan på året kom McDonald’s med kontringen, en ny vegoburgare. För att göra en nyhet av något i jämförelse så lite, det är bara en enda burgare, den kommer att säljas under begränsad tid och endast på några få restauranger i Stockholm så påar man för att vi blir först i världen att få smaka den. Nåja, bättre än inget men bättre kan ni väl McDonald’s?

Game over not Oatly

Andra företag som det pratats om är föstås mjökkriget där Svensk Mjölk stämde Oatly. Domen i det omtalade målet där mjölkföretaget stämt Oatly på grund av sina formuleringar kom till sist. Det blev vinst för mjölken men frågan är om det inte är en vinst för Oatly också? Många har fått upp ögonen för mjölkalternativ och försäljningen har ökat. Med ljusa framtidsutsikter kommer man nu att satsa på utökad produktion och nyanställa.

Film och tv

På kultursidan har vi också sett några trevliga händelser. SVT berättade att man äntligen kommer att producera ett vegetariskt matlagningsprogram med premiär den 19 januari 2016. Fredrik Gertten gav oss under året den mycket sevärda filmen Bikes vs Cars där man får en rejäl inblick i oljeindustrins påverkan på hela vår samhällsbyggnad och vad det har för inverkan på vår miljö. Filmen Cowspiracy går på djupet med frågor kring animalieindustrins miljöpåverkan och har fått ett rejält uppsving i räckvidd och kännedom tack vare distribution på Netflix. Discovery Channel lyfte miljöfrågan genom att göra en världsomfattande lansering av Racing Extinction i samband med klimattoppmötet i Paris.

Cop21

Mötet i Paris blev en milstolpe för 2015. Världen fick äntligen ett klimatavtal, förhoppningsvis kommer vi nu att kunna se positiva förbättringar tack vare detta. Det behövs, vår planet är sjuk som Johan Rockström förkunnade i sitt sommarprat. Folks miljöintresse bevisades genom att detta prat blev det mest delade av alla 2015.

Lista Sustainable Brands opinionsbildare hållbarhet

Många är vi som vill bidra till att öka medvetenheten för vår miljö. I november presenterades en lista över de mest inflytelserika opinionsbildarna med störst makt i Sverige. Vego Eco var med på plats 34 på denna lista och det känns naturligtvis väldigt roligt. Med denna ära ser jag nu fram emot ett 2016, ett år där min förhoppning står kring att normer ska förändras.

Normer

Det blir allt vanligare med vegetarisk kost men fortfarande behöver man anmäla det som specialkost, det är inte alltid självklart att välja bort kött utan kan behöva argumentera för det. Med tanke på allt vi vet att animalieindustrin orsakar borde det vara tvärtom. Vill man ha något som är så fördärvligt borde det vara det som ifrågasätts, inte att man väljer bort det. Man kan jämföra med cigaretter, köttet är nästa cigg-fråga, normer behöver vändas på.

Med dessa ord och återblickar tackar jag alla för i år och hoppas att vi går ett ännu bättre 2016 till mötes. Gott nytt år!

Kommentera

%d bloggare gillar detta: